Tuesday, September 23, 2008

Guggenheim

Det kulturella utbudet i New York är oändligt. Troligen finns det fler museum, teatrar, biografer och gallerier än i någon annan stad i världen. Min konsumtion av denna oändlighet har hittills varit pinsamt liten. En konsert med Suzanne Vega är nog det enda hittills. 

Nu har det blivit dags att ändra på det. I dag var jag tillsammans med två andra svenska hemmafruar (jag skulle också kunna säga en finanskonsult och en bolagsjurist, men det är bara delvis sant, eftersom båda för tillfället är tjänstlediga) på Guggenheim och tittade på en utställning av Louise Bourgeoise.

Louise Bourgeoise är en dam på 98 år, född i Paris, men bosatt i New York sedan 1938. Främst är hon känd för sina skulpturer och installationer. Någon kanske kommer ihåg jättespindeln i Wanås Slottspark 2007? Det är Louise Bourgeoise verk.

Eftersom jag lämnar Olivia vid skolbussen klockan 8.05 och hämtar henne igen kl 14.05, har jag inte så mycket tid på mig. Speciellt inte med tanke på att restiden tur och retur till Manhattan är 75 minuter och tågen bara går en gång i timmen från Grand Central Station till Dobbs Ferry mitt på dagen. Men tre timmar effektiv tid räcker till en utmärkt kopp kaffe i gott sällskap och en rundtur på Guggenheim. Ibland behövs inte mer än så för att själen ska må bra.

Dessutom har vi en underbar vy från tåget, vilket gör att även själva resandet blir en del av nöjet. Hela tågresan går utefter Hudson River, ändå fram till Harlem 125th Street och sedan är man snart framme vid Grand Central Station.

1 comment:

Anonymous said...

hej Kina! Kul att kunna följa era äventyr i USA! hälsar Bernhard från en höst-soligt Kista.
Hälsa familjen!