Tuesday, September 9, 2008

Religion

När man bor i USA är det svårt att undgå tankar om religion och dess betydelse. Rasmus sa häromdagen att han är väldigt oreligiös. Även om jag förstod vad han menade, lät det så trist och tomt när han sa det. Först sa jag till honom att han inte bör uttrycka sig på det sättet här i USA. Det kan lätt missförstås och låta onödigt provocerande. Dessutom är han faktiskt kristen, hur oreligiös han än känner sig.

Sedan tänkte jag lite till och sa till honom att jag inte alls tycker att han är oreligiös. Att vara religiös kan vara att man tror på det som är rätt och att man har en vilja att göra det rätta. Sedan har vi packeterat denna vilja och tro på olika sätt och ibland har vi lite olika åsikter om vad som är rätt. 

Troligen är jag influerad av Elizabeth Gilberts bok Eat, Pray, Love, men jag tycker inte att de etablerade kyrkorna ska ha monopol på religionen. 

2 comments:

Anonymous said...

Har han några frågor så kan du hänvisa honom till mig.....
/Kristian

Kina Paulsson said...

Tack, jag ska hälsa honom det :-)