Wednesday, September 17, 2008

Back to School Night

Igår var det Back to School Night på Springhurst Elementary School, Olivias skola. Back to School Night innebär inte en kväll av återföring för gamla elever och någon Homecoming Queen utses inte. Back to School Night är helt enkelt föräldrarmöte, men för flera klasser samtidigt. 

Vi fick först träffa Olivias ELL-lärare som berättade hur de arbetar med barn som inte pratar engelska hemma. ELL kallas ibland också ESL och betyder English Learning Language eller English as Second Language (något ditåt i allafall). Varje vecka får Olivia sex timmar extraundervisning på engelska. De träffas i en liten grupp och eftersom alla barnen har begränsad kunskap i engelska, vågar de prata mer obehindrat än när de är i klassrummet.

Därefter träffades alla föräldrarna i matsalen och Springhursts underbart glada rektor höll tal på amerikanskt manér. Roligt och underhållande alltså. 

Sist samlades vi i klassrummet och fick träffa fröken, skriva upp oss på aktiviteter och höra hur de arbetar på dagarna. Jag anmälde mig som serveringshjälp på End of Year Picnic och Thanksgiving. Man kunde också köpa sig fri, genom att införskaffa diverse prylar till festerna. Men eftersom jag inte riktigt vet vad en Cupcake är eller hur en Thanksgivingmiddag egentligen går till, tog jag det säkra före det osäkra.


2 comments:

Anonymous said...

mamma, en cupcake är som en muffins med glasyr på
:P

Kina Paulsson said...

Tack min lilla älskling