Saturday, September 27, 2008

Texas Beef Brisket Chili

Denna blogg är tillägnad Annette, för att det är Texas och för att vi båda uppskattar att laga mat i flera timmar. Jag ber om ursäkt för inslaget av amerikanska ord på ingredienserna, men jag vill inte riskera att översätta fel.

Efter att under en timmes tid på fredag morgon inhandlat alla ingredienser på Whole Foods, är det dags. För första gången ska jag ge mig på att laga mat efter ett amerikanskt recept. Än så länge har jag begränsat mig till mina gamla hederliga svenska rätter. Men Texas Beef Brisket Chili kan jag inte motstå, från tidningen Bon Appétit.

6 ounces bacon skivas och steks på medelvärme i en stor gryta. När baconen börjar få färg, tillsätts två gula lökar, fint hackade. Blandar sedan i 5 pound Flat-cut Beef Brisket, skurna i 2-3 inches stora kuber. Rör runt i grytan försiktigt så att köttet steks på alla sidor. Därefter ställs grytan åt sidan.

Hackar 6 vitlöksklyftor och blandar tillsammans med 2 matskedar chilipulver, 1 matsked ancho chili, 2 teskedar kumminfrön,  1 tesked torkad oregano, 1 tesked mald koriander samt salt och peppar. Tillsätter blandningen till grytan tillsammans med 1,5 burk "fire-roasted" skivade tomater, 1 flaska mexikansk öl, 1 burk grön chili och rejält mycket hackad färsk koriander. Rör ordentligt och kokar upp grytan. Grytan sätts in ugnen, uppvämd till 350 grader Farenheit. 

Grytan ska nu koka under lock i ugnen i två timmar. Därefter utan lock i en timme. Sist tillsätts 4 cups bitar av butternut squash. Kokar i ytterligare 45 minuter.

Doften från grytan som står i ugnen hela eftermiddagen är helt underbar. Hur det smakar vet vi inte än, eftersom grytan nu står i kylen och drar åt sig smaken ytterligare. I morgon blir det chili till middag med tillbehören skivad avocado, röd lök, riven Monterey Jack cheese och varma tortilla bröd.

(Egentligen ska torkad ancho chili användas, men det hittade jag inte)

2 comments:

Kina Paulsson said...

Alldeles för lite chili i, annars mycket mustig och god. En matsked torkad ancho chilipulver lyckades inte kompensera fyra torkade hela ancho chilis. Dessutom var det för mesig smak på den gröna chilin jag använt. Nu vet jag det.

Anonymous said...

Men jag, dofterna från en Texas chili "hole in the wall" - nästan värt att dö för!Jag grät när jag läste receptet! Så nu blir det chili hemma hos oss i helgen!
Stor stor kram
Annette