Tuesday, September 2, 2008

Hair - ett misslyckande

Nu är det nog dags att erkänna mitt misslyckande. Vi fick aldrig några biljetter till Hair i Central Park.

Bakgrunden är att en subventionerad friluftsteater varje sommar spelar musikalen Hair på utomhusteatern The Delacorte Theater i Central Park. Biljetterna är gratis och efterfrågan naturligtvis stor. Till saken hör också att jag såg Parkteaterns uppsättning av Hair (-99), tre gånger.

Efter att ha tagit reda på så mycket som möjligt, planerade jag allt i minsta detalj. Filippa och jag skulle försöka få biljetter. De andra skulle ändå inte ha vett att uppskatta det hela. Jag bokade parkering åt bilen, packade matsäck och tog med mig alla barnen in till Central Park. Eftersom jag ville slippa bilkö åkte vi in till stan strax efter nio. Biljetterna släpptes kl 13. 

Allt flöt bra. Kön var gigantisk när vi kom fram, men enligt experterna var det inte kört. Jag och Filippa köade medan Rasmus och Olivia ritade, åt och åkte sparkcykel. Vi hade en ganska bra dag i Central Park, mitt i allt väntande. Vi hade ett långt och trevligt samtal med en ung man bakom oss i kön, som visade sig bo i Dobbs Ferry. Hur sannolikt är det? Efter mycket väntande lyckades vi till slut få plats på väntelistan. Med en plats på väntelistan är sannolikheten stor att man får biljetter till kvällen så vi var naturligtvis glada. 

För att göra en lång historia kort, fick vi biljetter till kvällens föreställning men föreställningen ställdes in på grund av regn. Troligtvis den enda föreställningen på hela sommaren som har ställts in av den anledningen. Blöta och besvikna fick vi åka hem. Den enda trösten var att även Dr Dick Solomon (John Lithgow) från Tredje klotet från solen, också fick åka hem genomblöt.

Nästa försök hade ett annat upplägg. Jag lämnade alla barnen hemma och åkte in tidigare. 1,5 timme tidigare anlände jag till parken bara för att hamna på i stort sett samma plats som tidigare. Denna gång hade jag inte samma tur och hamnade inte ens på väntelistan.

Nu spelas Hair ytterligare två veckor, men med alla barnen i skolan och Olivia som kommer hem redan 12.20 de första veckorna blir det svårt att få till ytterligare en heldag i Central Park. Men nästa sommar kommer jag definitivt att försöka igen.

No comments: