Wednesday, September 30, 2015

Americanah

Av någon anledning tog den lång tid att läsa, Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie. Vissa böcker är mer mättande än andra och måste förtäras långsamt. Det betyder inte att de är sämre, snarare tvärtom. Men nu har jag läst ut boken om Ifemelu som flyttar från militärdiktaturens Nigeria till USA.

Ifemelu säger i boken att hon blev svart när hon flyttade till USA, innan dess existerade inte rasfrågan i hennes liv. På samma sätt tror jag att jag blir svensk när jag flyttar från Sverige till ett annat land. I Sverige tänker jag inte en enda gång på att jag är svensk och därför gör som jag gör. I USA tänker jag varje dag på att jag gör och tänker som jag gör för att jag är svensk.

Å andra sidan formas alla våra identiteter i reflexionen av andra människor. Om jag levde i ett samhälle helt utan män, skulle jag aldrig fundera över att jag var kvinna. Jag antar att det är därför männen på Industrivärden aldrig har ägnat en tanke åt att de alla bara är män som ser likadana ut. Om de avvikande är för få kommer de bara att framstå som abnorma och bekräfta bilden av den kostymklädda mannen som normal.

4 comments:

Anonymous said...

Du är klok som en bok Kina. Och Americanah är en väldigt bra bok tycker jag. /Johanna

Kina Paulsson said...

Tack Johanna, du är gullig du, men jag vet inte om jag är så klok. Jag har bara mycket tid till reflektion, vilket kanske är samma sak? Jag tycker också att det var en väldigt bra bok, men kanske inte riktigt lika bra som En halv gul sol.

Anonymous said...

Det är härligt att följa dina reflektioner, Kina! Det ska bli spännande att se ifall Industrivärden får en annan framtoning nu när de fått Helena Stjernholm som VD :) Kram Lena

Kina Paulsson said...

Eller om hon bara blir ett alibi för att de har ändrat riktning. Krävs nog mer än en kvinnlig VD för att ändra kulturen i de där väggarna.