Tuesday, September 1, 2015

Craigslist

Om man går från ett boende på 160 kvadrat till 250 kvadrat blir möbleringen ganska gles. IKEA är alltid en räddare i nöden, men blir lite tråkigt. Att köpa möbler för tusendals dollar som vi inte får plats med när vi flyttar hem, känns ännu tråkigare. Vi försöker därför lösa situationen med Craigslist, en motsvarighet till Blocket. Roligare än IKEA, billigare än mycket annat.

Efter två veckors letande hittar jag äntligen ett runt träbord till vettigt pris inom hanterbart avstånd, 47:e gatan på Manhattan. Jag skickar iväg ett mejl och beger mig därefter ut och springer. Som en parentes kan jag nämna att det är hiskeligt varmt här just nu och det är fantastiskt hur mycket man kan svettas i 24 graders värme och 80 procents fuktighet. Men det är en annan historia. Väl hemma efter löpturen får jag svar från säljaren att hon är hemma till cirka 11 på förmiddagen. Hinner jag komman innan dess?

Absolut, svarar jag, forcerar stretch och dusch, stressar på Lilla O och 20 minuter senare sitter vi i bilen mot Manhattan. Eftersvetten efter den forcerade duschen bytts strax till kallsvett när jag ska ta mig från västra sidan av Manhattan till östra. Att köra i virrvarret av vägar från George Washington Bridge till Harlem River Drive är som att hamna i ett TV-spel med livet som insats. Men vi kommer fram välbehållna och i tid.


Bordet uppfyller våra förväntningar och får tack och lov plats i bilen. Med nöd och näppe, men det räcker. När vi ändå är i stan passar vi på att ta tidig lunch efter att återigen ha parkerat i ett hutlöst dyrt parkeringsgarage.



No comments: