Friday, September 18, 2015

Back to school night

I går fick vi och alla andra föräldrar med barn i Middle School besöka skolan och lära oss vad som försiggår där på dagarna. Under två timmar besökte vi åtta klassrum och en aula. Tio minuter var fick lärarna för att berätta om målet med skolåret och hur vi bäst har koll på att de gör sina läxor.

Med två minuters rast mellan varje dragning var det galet fullt i korridorerna när alla föräldrar irrade omkring för att hitta nästa klassrum. Barnen har i alla fall fyra minuter mellan varje klass. Men då ska de å andra sidan hinna till sitt skåp emellan.

Digitaliseringen i skolan är hög. Alla elever har varsin Chrome book där alla läxor hanteras. Även vissa böcker, såsom matteboken, finns i digital version. När läraren visar upp den digitala matteboken med möjlighet att få stycken upplästa och videoklipp som förklarar ytterligare, framstår det som självklart. Jag kan inte tänka mig en annan väg i framtiden än att alla läroböcker blir digitala. Möjligheten till interaktion är oslagbar. Boken finns även i tryckt version som barnen kan förvara hemma.

En annan reflektion är att alla lärarna är unga. För inte kan det vara så att det är jag som är gammal?

3 comments:

ANN said...

Det är inte du som är gammal, en sej åldras aldrig,,
Men om så görs, görs det det med värdighet... Stor kram! Ann
Trevlig helg over there!

Kamilla said...

Så roligt att läsa dina reflektioner, Kina! Många år sedan sist. Men jag saknar din mammas trevliga kommentarer. Det är jag säker på att du också gör. Kram!

Kina Paulsson said...

Visst är det så, Ann, evigt unga är vi. I alla fall i våra egna ögon :)

Jag håller helt med dig, Kamilla. Det är en stor saknad att inte ha mamma på andra sidan som ständigt stöttande och uppmuntrande läsare.

Kram till er båda