Wednesday, September 23, 2015

DMV

In i det sista pluggar jag inför teoriprovet på Department of Motor Vehicles (DMV). Återigen är det dags för mig att ta amerikanskt körkort och det hela börjar med ett teoriprov. För att få godkänt måste man ha 14 rätt av 20 frågor, men eftersom jag är en inbiten plugghäst tycker jag att allt annat än alla rätt är ett misslyckande.

I god tid svänger jag upp framför DMV i Yonkers men upptäcker snart att alla parkeringsplatser så långt ögat når är reserverade för folk som arbetar i byggnaden. Tiden tickar snabbt på medan jag mer och mer desperat snurrar omkring för att hitta någonstans att parkera. Runt hörnet dyker det upp mängder av parkeringsrutor och jag får ett nytt problem att angripa. Jag har bara mynt för 30 minuters parkering, vilket garanterat inte kommer att räcka. Men klockan är nu dags och jag har inget annat val än att betala med det lilla jag har.

Efter en kvart har jag klarat av fotografering, syntest och felfritt teoriprov. Nu är det bara att vänta på sista momentet - att betala och få mitt tillfälliga Lerner Permit. Efter en kvarts skruvande i stolen har jag fortfarande inte fått komma fram till slutdestinationen. Jag hittar då ytterligare en quarter i min väska där vad som helst kan gömma sig. Jag tar chansen och rusar ut till bilen, precis i tid för att se parkeringsvakten lämna min bil med en parkeringsbot instucken under vindrutetorkaren.

Inte mycket annat att göra än att återvända till DMV och låtsas att mitt permit är 45 dollar dyrare än det egentligen är. Ytterligare tio minuter senare lämnar jag Yonkers med ett Intrim Lerner Permit och lite fattigare än jag skulle behöva ha varit.

No comments: