Wednesday, September 16, 2015

Välgörenhet

Vid en flytt flyter mängder av skräp upp till ytan i hemmet. Då spelar det ingen roll om man har flyttat  fyra gånger på sju år. Vissa saker är i och för sig inte att betrakta som skräp, mer urvuxet eller tröttnat på.

I dag tog jag tag i saken och fördelade ut gamla kläder och skor vi har samlat ihop. På Main Street i Dobbs Ferry ligger en välgörenhetsorganisation som heter Midnight Run. De vänder sig till hemlösa och tar bara mot herrkläder och herrskor. Det som lämnas in går direkt till de hemlösa, utan att passera en butik på vägen.

När jag kom dit med fem par ganska oslitna herrskor och några avlagda, men fullt funktionella tröjor, lös det i ögonen på mannen som tog emot mina prylar "You know what they say Ma'am, one person's trash is another man's treasure." Sen åkte jag och la i mina och Lilla O:s kläder i en låda utanför Stop&Shop.

Ur ett rent egoistiskt perspektiv ger det så mycket mer att skänka till en person som ser en i ögonen och intygar hur bra det här kommer att bli, än att lägga saker i en anonym plåtbox. Men med handen på hjärtat gör jag ju det här för att bli av med prylar i mitt hem så jag kan köpa nya saker. Att det samtidigt blir bra för någon annan är bara en biprodukt.

No comments: