Saturday, September 12, 2015

League of Women Voters

Jag var inbjuden av en före detta granne på brunch och information med League of Women Voters (LWV) i vår grannstad Irvington. LWV grundades 1920 i syfte att utbilda kvinnliga väljare i samband med att kvinnlig rösträtt inrättades i USA. Organisationen har fortlevt och arbetar i dag på bredare front.

Det första som slår mig när jag anländer är hur ung jag plötsligt känner mig. De flesta kvinnorna är mer än tio år äldre än jag även om några jämnåriga förekommer också. En nykomling i församlingen får de andra att jubla på grund av sin ungdom, även om det visar sig att hon faktiskt fyllt fyrtio men ser ut som trettio.

Sen träffar jag Monica och blir förälskad. Vissa människor fängslar sin omgivning utan stora åthävor och får folk att vilja vara i deras närhet. I dag är Monica drygt 80 år men fortfarande vacker. Jag kan bara ana hur vacker hon var som 22-åring då hon gifte sig med legendaren Stan Getz. Vår gemensamma svenska bakgrund gör att Monica tar mig under sina vingar och jag solar mig i glansen.

För övrigt väcker mötet många intressanta frågor. Finns något liknande i Sverige eller tar vi idag demokrati för givet och inget man behöver utbildas i? Vill män vara med i en förening som har ordet Women i namnet? Skulle fler män gynna verksamheten eller tvärtom? Varför är 90 procent av deltagarna vita kvinnor på mötet, var är alla andra etniciteter?

Att få med sig alla dessa frågor hem ger mersmak. De senaste veckorna har mitt liv kretsat kring kartonger, förvaring och logisk. De senaste åren har kretsat kring jobbet. Jag kanske ska ta chansen att se världen i ett större perspektiv, även om det kanske främst är ett amerikanskt sådant.

No comments: