Monday, May 4, 2009

Party

Efter frukost på lördagen packar vi alla in oss i bilen med våra väskor. Även jag har fått packa en resväska för en gång skull. Jag och tjejerna ska flytta in på hotell på Manhattan för att riktigt kunna utnyttja storstaden. Magnus är snäll nog och kör oss alla till stan.

Efter incheckning beger vi oss ner till Chelsea Market där vi äter lunch och fikar. Därifrån promenerar vi ner genom Greenwich Village mot Soho. Som vanligt i New York blir det mycket promenerande.

På kvällen har vi bord bokat redan klockan 5.45 pm på Buddakan, en av alla coola restauranger på Manhattan. Vi hinner precis hem till hotellet efter vår dag på stan för att byta om innan det är dags att åka tillbaka till Chelsea där Buddakan ligger. Maten på detta ställe är helt gudomligt god. Konceptet är att man gemensamt beställer in en mängd rätter, som alla delar. Typ tapas, men asiatiskt. Vi till och med lyckades klämma ner några efterrätter, som även de är magiska.

Från Buddakan är det bara ett stenkast till Hotel Gansevoort, där det finns en roof-top bar. Alla bord är reserverade för helrörsbeställningar, men vi slår oss ändå ner med våra i baren inköpta drinkar. För att verka oskyldiga gömmer vi (dessvärre tror jag att det är jag) reservationslappen under duken. Tydligen ett vanligt knep för servitrisen hittar den direkt, men säger till oss att vi kan sitta kvar ändå.

Efter drinken drar vi tvärs över gatan till 5Ninth, för ytterligare drinkar. Denna gång nöjer vi oss med mousserande vin, vilket nog var ett lyckat drag. Väl där träffar vi på min kompis S från Brooklyn. Hur sannolikt är det i denna enormt stora stad? Kul är det i alla fall. 

Nu börjar vi komma igång ordentligt och går vidare till Gaslight i samma kvarter och beställer in ännu mer mousserande vin. Så här efteråt vet jag inte om det är så många fler än vi och det holländska gänget som dansar. Det känns helt rätt just då och stället har faktiskt en disc jockey. I vilket fall som helst dansar vi loss ordentligt, såsom jag inte kan komma ihåg att vi har gjort på flera år. Klockan är tre på natten när vi stapplar ut från stället på trötta fötter och tar en taxi hem till vårt hotell. Med tanke på att dessa svenskor anlände till New York på fredagen tycker jag att det är en prestation värd en medalj.

1 comment:

Anna said...

Å vad härligt det låter! Dansa natten lång! Jaa du det var längesedan. Njut vidare av vännerna. Kram