Saturday, May 9, 2009

Middagsgäster

Min japanska väninna T och barn var här i veckan på middag. Hennes man är controller på ett japanskt företag och är aldrig hemma före 12 på natten. Eftersom jag är gräsänka på halvtid hade jag bjudit in på en mamma-barn-middag. 

Jag ville att de skulle få en positiv bild av svensk mat och gjorde därför det enkelt för oss alla. Jag bjöd på fisk. Närmare bestämt blev det ugnsbakad lax, pressad potatis och kall dillsås. 

Olivia var först lite skeptisk till besöket eftersom hon inte kände barnen, även om de går i samma skola. T's barn går i 1st och 2nd grade. Som vanligt gick det hur bra som helst. De fann varandra direkt och lekte så att jag trodde att de skulle vända upp och ner på huset.

Även maten fungerade bra för den japanska smaken. Den åttaåriga dottern älskade pressad potatis, något de aldrig sett tidigare. Jag tror att hon tog om tre gånger. 

T pratar ganska knackig engelska, men vi har ändå väldigt trevligt. Trots att vi kommer från helt olika kulturer och jag är tio år äldre, skrattar vi åt samma saker, vilket inte alltid är självklart med nya vänner.

Jag hoppas att vi hinner med ett besök i ett japanskt hem innan vi åker hem.

No comments: