Tuesday, May 19, 2009

Blå himmel

Solen skiner för en gång skull när jag vaknar denna tisdagsmorgon. De sista veckorna har vädret inte visat sig från sin bästa sida. Kallt, blåsigt och regnigt har det varit. Men nu är himlen äntligen vackert klarblå.

När jag fortfarande ligger i sängen funderar jag på om jag ska gå på ett step-pass på gymet på förmiddagen. Kroppen säger bestämt nej när jag sätter mig på sängkanten. Den påminner mig om att jag återigen var på Total Body Conditioning i går och en dags vila nog är lämpligt. En promenad i det vackra vädret kanske är bättre, tänker jag vidare.

Efter att barnen gått i väg till sina skolor bestämmer jag mig. Det blir inte en promenad heller. Min energi ska användas till att städa verandan - igen. Vi genomförde en första vårstädning för lite drygt en månad sedan, men sedan dess har verandan blivit attackerad av pollen, regn och annan smuts. Lite duttande med sopborsten räcker inte längre, nu blir det till att börja från början. 

Jag kånkar ut alla möblerna på baksidan för att spola av dem med vattenslangen. Filippa hjälper mig med soffan innan skolan, men resten tar jag själv. Eftersom jag har tänkt att detta arbete ska ersätta dagens träning, blir det inte så jobbigt. Eller rättare sagt det är bra att det är lite jobbigt.

Därefter skurar jag såväl insidan som utsidan av verandan. Utsidan struntade jag i sist, men med morgonsolen som strilar genom träden och fåglarna som kvittrar känns det bara avkopplande att stå ute och skrubba bort den fula vintersmutsen. Nackdelen med smuts är att den bara har en nersida. Finns den, stör den, men finns den inte, är det ingen som skänker en tanke till den som har tagit bort den.

Nu torkar verandan och möblerna i vårsolen och jag funderar på att åka till vår Hardware store för att köpa lite färg att bättra på med, när jag ändå är i gång. 

Vi har ett problem med mina kära korgmöbler när vi kommer till Sverige. Magnus tycker att vi ska sälja dem här, men jag vill inte. Jag tycker så mycket om dem, trots att de inte passar i ett hus i Silverdal. De kanske kommer att passa i en sommarstuga framöver? Allt jag behöver är någonstans att ställa dem så länge. Någon som vill låna en korgstol ett tag?

3 comments:

Anonymous said...

Ett nytt foto av huset med jättevackra blommor framför ser jag - rhododendron? Sedan undrar mor förstås mycket över huset i Silverdal, finns det på nätet?

Kina Paulsson said...

Stämmer, det är rhododendron. Vi har många fina vårblommor på tomten just nu.
Tyvärr finns inte vårt nya hus kvar på nätet och vi har inga digitala bilder att skicka. Ni får tåla er till i augusti.

Kram

Anna said...

Om du inte vill ta med dem till sverige så kan du ställa dem här så länge :-)