Monday, May 18, 2009

Högläsning

I fredags var det Magnus tur att ha högläsning för Olivias klass. Alla föräldrar turas om på fredagarna att sitta i Mrs C's stora fåtölj och läsa högt för dessa underbara fem-sex-åringar. Själv var jag med som dels publik och dels som chaufför. Magnus körkort är för närvarande indraget, på grund av den fortkörning han åkte fast för tidigare. 

Fortkörningen skedde inom sex månader från det han tagit körkortet och då blir man av med körkortet i 60 dagar. I Sverige tror jag att man får börja från början, men så är det inte här. Här kan man till och med betala $75 för att få ett Restricted License, vilket innebär att man får köra fram och tillbaka till jobbet. Ett liv utan bil är omöjligt i detta land, det vet till och med myndigheterna. Villkoret för att jag skulle få nämna på bloggen att Magnus hade blivit av med körkortet, var att jag även berättade om min egen buckla (redan gjort) samt att jag faktiskt har blivit påkörd två gånger i Sverige. Nu är det också sagt.

Magnus läste boken Mischievous Meg, vilket är den engelska titeln på Madicken. Roligast tyckte ALLA barnen att det var när Madicken målade skägg och mustasch på en gammal drottning i skolboken. Jag antar att det är lika busigt för dessa barn som det var för Madicken i början av 1900-talet.

Mitt i högläsningen var det dags för alla att resa sig upp
och läsa Pledge of Allegiance och sjunga nationalsången. Pledgen hummas fram en aning, men när det ska sjungas tar alla barn i av full hals. 

Efter sagostunden hade barnen sin dagliga genomgång av The Letter Board, där Olivia fick hålla i pekpinnen dagen till ära. Varje dag går de igenom en ramsa med alla bokstäver och en ramsa med olika ljud. Därefter sjunger de sånger om femmans och tians tabell. Jag är alldeles faschinerad över hur mycket roligt man kan göra för att barnen ska lära sig saker.

No comments: