Friday, May 15, 2009

Beslut

Klockan är fem på morgonen. Här är det inte riktigt ljust klockan fem på morgonen i maj, men fåglarna har vaknat och gör sitt bästa för att överrösta varandra. Men fåglarna är inte anledningen till att jag inte kan somna om. Jag tänker på det beslut vi kommer att fatta i dag och konsekvenserna det kommer att få för mina tonårsbarn. Tar vi det steg vi nog kommer att ta, finns det ingen uppsida för dem jämfört med alternativet. I alla fall ingen de är i stånd att se.


Tre timmar senare sitter jag i bilen för att köra Rasmus och Filippa till skolan. Magnus ringer på telefonen och meddelar att våra konkurrenter om objektet beter sig underligt. På något sätt har jag trott att ödet har fört oss till det här beslutet. Nu börjar jag tvivla. Underligheter tycker jag inte om.


I min kropp flyter kolsyrat blod och jag har svårt att fokusera. I stället för att åka hem tar jag upp telefonen för att ringa min vän i Tarrytown. Jag behöver någon att prata med. I min mailbox ligger ett mail från densamma som frågar om jag vill komma över på en kopp kaffe. Är min frustration så stark att den känns ända bort till Tarrytown? Tydligen. 


Länge sitter vi med vårt kaffe. Utanför regnar det och det känns helt rätt att tända ljusen på bordet. Kolsyran försvinner i samma takt som våra tankar utbytts. Vi löser inga problem men genom att dela dem blir bördan lättare. I alla fall för en stund.


Lunch är inbokad sedan tidigare hos en annan vän i Tarrytown och jag beger mig direkt från förmiddagskaffe till lunch. När jag är där ringer Magnus och meddelar att allt är klart. De har accepterat och vi är klara. Återigen kommer kolsyran tillbaka. Vad har vi gjort? I kampen mellan förnuft och känsla, har förnuftet segrat. Det är bra. Förnuft är bra. Känslor är irrationella och oförutsägbara. 


Nu finns inte längre någon återvändo. Vi kommer tillbaka till Stockholm för att bli förortsbor. I Silverdal. Vem kunde tro? Eller vem hade trott annat?

5 comments:

Anonymous said...

Kina - NEJ NEJ - det är inte sant!!
Du som är riktig stadsboooo!

Silverdal - någon sa Norr Mälarstrand till mig häromdagen, det lät mer som Paulssons.Det kommer säkert bli bra. Jonas P bor ju där någonstans.

/kram annette

Kina Paulsson said...

Jag vet, jag vet! Jag trodde aldrig att det skulle bli så. Norr Mälarstrand var jättebra, men inte perfekt. Ingen balkong t ex. Vi skulle behöva betala nästan 50 procent mer för en våning som inte är perfekt. Det gick inte. Nu kan jag åka till New York på semester ibland och kanske jobba deltid. Känns bra, trots allt. Men det var inget lätt beslut.
Stor kram

Jonas Jonasson said...

Backspeglar är för fegisar. Redan Hasse Alfredson sa när han blev stoppad av polisen för att inte ha blinkers på bilen: "Jamen ja svänger så sällan".

Min poäng är: Man kan väl förändra världen, livet och drömmarna från Silverdal också? Klart det är så. Det är bara att kavla upp ärmarna. Long Live Silverdal!!!

Kina Paulsson said...

Tack P-O! Precis den uppmuntran jag behöver.
Kram

Anna said...

Beslut är framför allt bra. Ovisshet tar kål på den mest luttrade människa. Det är klart att det blir bra och blir det inte det så är det inte svårt att göra om. För livet tar oss på resor vi oftast inte vet om eller kan planera. Kram!