Sunday, April 19, 2009

Shopping och bilköer

Rasmus är inte speciellt förtjust i att handla kläder, vilket resulterar i att han sällan får nya. I lördags hade jag fått nog av Rasmus klädbrist och tog med mig alla barnen till Manhattan för att shoppa.

Vi parkerade i ett garage på 14:e gatan, där såväl Urban Outfitters och Levi's ligger (på 14:e gatan alltså, inte i garaget). Efter lite gnäll och gnöl lyckades vi skrapa ihop ett antal nya plagg till Rasmus. Även Filippa fick lite nytt, men det gick helt gnällfritt. 

När Rasmus var liten var han det fåfängaste barn i världen. Han hade alltid en åsikt om vad som var OK att ta på sig och inte. Filippa däremot var glad så länge hon slapp ha kjol eller klänning. I dag är det helt tvärtom. Tydligen ska man inte vara säker på att karaktärsdrag man ser hos barn i unga år, håller i sig i tonåren.

Väl hemma igen, hann vi bara med en eftermidagsfika i vårvärmen på den nystädade verandan, innan det var dags för mig och Olivia att bege oss iväg igen. Olivia skulle ha en "sleep-over" hos våra Skanska-kompisar i Rye, medan mamman i familjen skulle följa med mig på The Met. Jag hade återigen vunnit möjligheten att köpa biljetter för $25 styck, ett tillfälle jag inte kunde låta bli att utnyttja. 

Olivia avlämnades och vi begav oss in till stan för att äta lite lätt innan föreställningen, men fastnade i en fasansfull bilkö. Där tuffade vi fram i fem kilometer i timmen under en timmes tid. Detta kunde ha undvikits om jag hade varit mer uppmärksam på min vän M's inlägg att de brukar åka tvärs över redan vid Cross County Parkway för att slippa köerna på I95. Tyvärr var jag så fokuserad på bilkörningen och navigatorn att jag inte tog till mig detta eminenta råd.

Cirka 30 minuter hade vi till slut på oss, att sätta i oss lite mat innan föreställningen. Vi hann precis med en sushi och ett glas vin innan det var dags att rusa iväg till operan. Prick på utsatt tid anlände vi till våra bänkar och kunde njuta av Donizetti's L'Elisir d'Amore.

På vägen hem körde jag M till Grand Central Station innan jag begav mig hemåt i natten. På vägen passerade vi Time Square där vi satt som i ett omvänt akvarium och studerade nattlivet utanför bilfönstret. Galet och absurt men hur kul som helst. 

1 comment:

Anonymous said...

Jag svänger mig mellan ytterligheterna. En kväll på operan följs av en dag när vi tittat på dinosauriespår i Connecticut... Båda händelserna kul och intressanta, men kunde knappast vara mer olika!
My