Friday, April 3, 2009

Bokrecension

I bilen ner till Dobbs Ferrys enda faschionabla restaurang Half Moon, slår det mig att det är verkligen typiskt amerikanskt. Här åker vi i varsina bilar, trots att vi bor ganska nära varandra. På restaurangens parkering träffar jag K som hade tänkt exakt samma sak. Ett tecken på att hon har bott i Sverige i åtta år.

Klockan är halv åtta på kvällen och vi träffas för att dricka vin och för att prata om K's bok som jag har fått läsa i utkastformat. Boken utspelar sig i Stockholm under Gustav III's tid och innehåller många detaljer om Stockholm som jag har lovat att kvalitetskontrollera. Boken är underbar att läsa och det har känts som en ynnest att få vara en av dem som läser utkastet med möjlighet att lämna synpunkter. Samtidigt har jag varit nervös över om jag kan leva upp till förtroendet. 

Vi går igenom mina synpunkter vilka är av en salig blandning, även om de inte är så många. Ibland är det namn som jag har reagerat på, ibland har det varit geografin och ibland rent innehållsmässigt. Det visar sig att när det gäller innehållet har jag i flera fall reagerat på samma sak som andra, vilket känns tryggt. 

Nu är det bara att hålla tummarna att hon får boken publicerad. Jag kommer att rekommendera den till mina vänner.

No comments: