Monday, July 28, 2008

IKEA

Idag har jag och Olivia varit på IKEA. Vi har nämligen akut behov av förvaringsmöbler till alla våra kartonger som ska lagras i källaren. Ingenting i USA är lika tryggt och säkert som att åka till IKEA. Där ser det ut och känns precis som hemma. Den enda skillnaden (tror jag) är att de serverar pommes frites till barnens köttbullar. De vuxna får potatismos.

Först när vi kom till USA åkte vi till IKEA för att det var det vi kände till. Därefter har vi konstaterat att amerikansk smak och design inte är som vår och åker till IKEA för att det är det enda stället med möbler vi tycker om. Självklart finns det amerikansk design även för oss, men inte i den prisklass vi just nu vill ligga.

Efter att ha klarat av dagens inköp och även självscanningen någorlunda smidigt var det dags att packa in varorna i den nya bilen. Vår XC90 är en sjusitsig modell, vilket är en av anledningarna till att vi köpte den. Det innebär att en mängd säten ska fällas innan man kan packa in tre stycken Ivar-hyllor, en skohylla, ett barbord och lite annat smått och gott. Efter att med desperation på rösten, per telefon med Magnus lyckats reda ut hur dessa säten ska fällas, var vi klara för avfärd.

Vägnätet runt IKEA i New Jersey kan liknas med ett i veckor oförstört spindelnät. En mängd olika leder korsar varandra och den ena avfarten avlöser den andra. Helt plötsligt befann jag mig såsom mitt i ett TV-spel där målet var att nå Garden State Parkway. Efter att ha kört fel två gånger och båda gånger varit tvungen att starta från början igen, lyckades jag äntligen nå målet. Under den tiden lyckades jag formulera fler svärord, än en femåring bör höra under hela sin livstid. Nästa gång hoppas jag på att nå nästa nivå på första försöket.

No comments: