Thursday, October 22, 2015

Dames at Sea

Strax efter halv tolv kvitterar jag ut Lilla O från skolan med hjälp av en liten vit lögn. Jag vet att man inte ska lära sina barn att ljuga, men ibland är det bättre att inte vara helt ärlig. Visst kan jag säga att min dotter behöver gå tidigare från skolan för att vi har fått gratisbiljetter till en show på Broadway, men det låter bättre att säga att hon ska till doktorn.

För att spara tid tar vi bilen in till Manhattan och efter 45 minuter anländer vi utan större besvär till det parkeringsgarage på 42:a gatan jag har sett ut som lämpligt. Kan man annat än älska valet parking? Det är inte ens dyrare än om vi två hade tagit tåget fram och tillbaka.

Vi hämtar upp våra gratisbiljetter till förhandsvisningen av Dames at Sea på Helen Hayes Theatre på 44:e gatan och hastar därefter iväg till Hells Kitchen för lunch innan föreställningen börjar kl 14. Vi vet absolut ingenting om föreställningen vi ska se. Biljetterna har vi fått kvällen innan av Lilla O:s danslärare och vår tid har snarare gått åt till att planera vad vi ska säga till skolan än att läsa om föreställningen.

Dames at Sea visar sig vara en klassisk Broadway show med mycket sång och dans. Premiären är dagen efter och i publiken befinner sig inte bara vi och ett gäng damer utan även recensenter och regissören. Pjäsen är en parodi på 30- talets musikalfilmer och vi förstår nog inte alla antydningar och  hintar, men låter oss ändå underhållas fullt ut.


No comments: