Thursday, July 16, 2009

Sammanträffanden

Efter Napa Valley beger vi oss mot San Francisco med Six Flags som delmål. Jag börjar dagen med en tur i Medusa, en av de största attraktionerna och känner mig därefter rätt nöjd. Det är fantastiskt hisnande med dessa gigantiska berg-och-dalbanor, men varför måste de alltid snurra också? Det finns en gammal hederlig träbana också, men den är tyvärr stängd. Annars passar de mig perfekt.
När vi (jag väntar i och för sig utanför, det ryms ändå bara fyra i vagnen) står i kön till en av attraktionerna hör vi plötsligt hur någon ropar på Magnus. I samma kö dyker några av våra Skanska-vänner från New York upp. Vi visste i och för sig att de var i San Francisco-området, men att vi båda skulle välja samma dag för Six Flagsbesök känns helt osannolikt. Vi kunde dessutom ha tillbringat hela dagen inne på detta stora område, utan att stöta på varandra.

Efter att alla känner sig nöjda åker vi vidare mot San Francisco och våra vänner beger sig norrut mot Napa. I San Francisco har vi bokat en svit på ett litet hotell i Cole Valley. Cole Valley är en gammal del av San Francisco där hippirörelsen en gång hade sitt center. Hippies är fortfarande mycket vanliga i dessa kvarter, speciellt koncentrerade på Haight Street och inte särskilt atttraktivt paketerade. Sviten visar sig vara en lägenhet på nästan 90 kvadratmeter och det är underbart att kunna bre ut sig ett tag.
Kväll nummer två i San Francisco sitter jag och Magnus på en vinbar i kvarteret medan barnen är hemma på hotellet. Helt plötsligt står en tjej brevid mig och säger, "Kina?" på bruten svenska. Genast känner jag igen min vän A's amerikanska kusin. Jag visste i och för sig att hon bodde i San Francsico men hade inte tänkt på det på ett tag. Återigen ett helt osannolikt sammanträffande. Det visar sig att kusinen och hennes man just denna vecka bor i några vänners lägenhet i Cole Valley, vanligtvis bor de i en helt annan del av SF.

Vi avslutar vår vistelse i SF dagen efter med en frukost tillsammans med våra bekanta och vi är alla helt förundrade över hur liten världen är ibland.

1 comment:

Anonymous said...

Härliga reseskildringar! Vi sitter här i den lummiga grönskan på Vätö och njuter av svenska sommaren samtidigt som vi med förtjusning läser om era äventyr och upplevelser. Många stora kramar till er alla fem från mormor och Bengt!