Friday, July 3, 2009

Georgetown

Torsdagen tillbringade vi i Lewis Ginter Botanical Garden i Richmond. Trots att jag är ganska usel på blommor är jag mycket förtjust i botaniska trädgårdar. Inte så mycket för att titta på enstaka blommor, utan för den totala rofyllda upplevelsen. Där fanns dessutom en sprinkleravdelning för barnen, precis vad barn behöver en solig dag.

När vi kom tillbaka till Charlottesville efter vår utflykt hann vi precis packa om för att sedan bege oss på vår minitripp till Washington D.C. Det tar cirka 2,5 timme med bil till Washington D.C. från Charlottesville och eftersom vi ändå skulle dit för att hämta Magnus och hans pappa på flygplatsen, tänkte vi passa på att tillbringa ett par nätter i huvudstaden.

Barnen och jag lånade Familjen S's van, för att få plats med alla sex på tillbakaresan. Trafiken var tät till Washington, men inte värre än att det rullade hela tiden. Väl inne i stan flöt trafiken riktigt bra. Jag och barnen checkade in på vårt hotell i Georgetown och gick till en närbelägen modern asiatisk restaurang för att äta.

Bangkok Joe's ligger brevid nya svenska ambassaden i Washington, nere vid hamnen. Efter maten tog vi en promenad i hamnen och spanade in det otroliga nattlivet. Det kändes mer som att befinna sig i en stad vid medelhavet än USA's huvudstad. Stora båtar låg i rader i hamnen, fulla med festande människor. Skillnaden mot en hamn i Italien var möjligtvis inslaget av poliser som pratade med människorna i båtarna. Själv gick jag och önskade att jag var tio år yngre, när Filippa utbrister "om jag bara var 21 år".

Georgetown är egentligen något helt annat än en flashig partyhamn och vi fortsatte vår promenad i de mysiga kvarteren innan det var dags att gå och lägga oss. Mitt i natten vaknade vi alla av att det var vansinnigt varmt i rummet. AC'n hade fått spel och sprutade ut sig varmluft istället för kyla. Dessutom stod den på oavbrutet, inte bara ibland. Vi försökte somna om men det var totalt omöjligt. Istället gick jag ner till receptionen halv tre på natten och de gav oss ett nytt rum, tvärs över korridoren. Sista delen av natten sov jag och barnen i en och samma king size bed. Betydligt svalare och skönare, trots trängseln. Tur att barnen är smala.

No comments: