Wednesday, August 13, 2008

Learner Permit

Trots att jag har haft körkort i över 20 år, måste jag göra om allting igen för att få ett som gäller här i New York. Jag har rätt att köra på mitt svenska körkort i sex månader, därefter måste jag ha ett amerikanskt om jag vill fortsätta köra bil.

För att ta körtkort i New York State måste man genomgå tre delmoment. Första momentet innebär att ta man skriver ett skriftligt prov på Department of Motor Vehicles. Därerfter måste man delta på en fem timmar lång säkerhetskurs och slutligen är det uppkörning.

Jag har idag klarat av moment ett och får då ett Learner Permit. Två timmar tog det att genomgå pappersexcercisen på DMV i Yonkers, varav jag ägnade cirka 10 minuter åt de 20 frågorna i det skriftliga provet. Resten av tiden gick åt att vänta.

Finns det en internationell myndighetsutbildning där man lär sig att gå extra långsamt?

3 comments:

Anonymous said...

SÅ bra, så kul och vad duktigt du är på attt skriva underhållande!!
Fick din bloggadress idag och ser fram emot att få följa era äventyr over there! Känner ju igen en del....kram till er alla.
Annette

Kina Paulsson said...

Stort tack för de orden, de värmer verkligen. Många kramar till dig, Annette

Anonymous said...

Halloj tjejen!
Nu har jag också hittat hit ;)
Jag håller med Anette, du skriver verkligen bra - fortsätt så! Jobbigt med byråkratin men snart har du ditt körkort.
Ha en trevlig helg och hälsa familjen
Kram
Åsa