Friday, February 26, 2016

Runaway Art

Såsom jag har berättat tidigare fanns det slavar även i New York fram till 1827. Organisationen Historic Hudson Valley driver ett projekt tillsammans med Middle Schools i New York City och Westchester för att uppmärksamma detta och ge barnen en känsla för historia i sin närmiljö.

Utifrån autentiska annonser där förrymda slavar eftersöks, får barnen skriva en berättelse och måla en teckning. Samtliga historier och teckningar har ställts ut i skolans bibliotek och idag var vi föräldrar inbjudna för att titta och läsa.

Förutom Lilla O:s berättelse, fastnade jag för speciellt en. Jag känner inte till flickan som har skrivit den men jag hoppas fler har läst hennes poetiska historia.

Efter denna konstvandring begav jag mig till Honda för 5000 miles-service. Inte lika inspirerande.



No comments: