Thursday, February 11, 2016

Storytelling

När jag ändå är inne på teater och musikaler kan jag passa på att nämna Storytelling. Finns det ordet ens på svenska? Att det har funnits är jag övertygad om, eftersom berättandet ligger till grund för alla sagor och historier. Men att stå på scenen och berätta sin historia på en begränsad tid, det gör vi väl ändå inte mycket i Sverige? Stand up comedy har vi importerat,  men Storytelling tror jag ligger alltför långt från vår folksjäl. Blotta sina svagheter eller misslyckanden under allvarliga former? Nej tack, tror jag att de flesta tänker.

I NYC är Storytelling en konstform precis som teater, stand up eller dans. Hela det amerikanska medielandskapet bygger mycket mer på berättandet än det svenska. New York Times återger inte bara nyheter, där berättas historier. För att inte prata om Hollywood och Broadway.

Söker man i och för sig på Storytelling Stockholm på Google kommer det upp flera träffar, särskilt utbildningstillfällen. Till och med Folkuniversitetet erbjuder kurser i Storytelling. Jag kanske drar för snabba slutsatser. Vi svenskar kanske visst har det i oss, även om vi på ytan mer framstår som ett ingenjörssamhälle där fakta är viktigare än berättarkonst.

I vilket fall tror jag att jag ska utforska den här konstformen lite mer.

No comments: