Wednesday, February 24, 2016

Improv och backstage

Efter en mycket intensiv dag med tusen frågor från nitiska revisorer är det dags för Teambuildingaktivitet med min nya arbetsgivare Hyper Island. En av kollegorna sysslar med improvisationsteater på fritiden och hon ska leda en övning där vi ska ägna oss åt just det.

Vi har bara 1,5 timme på oss och jag tänker innan om man verkligen hinner bli varm i kläderna på så kort tid. Men jag hade inget att oroa mig för. Vi börjar med enkla uppvärmingsövningar som snabbt ökar i komplexitet. Ganska snart bedöms vi vara redo och vi kan komma igång med riktiga övningar. De flesta aktiviteterna går ut på att två och två ska utföra vissa uppgifter inom väl avgränsade ramar. Behöver jag säga att det är fantastiskt roligt och när 90 minuter har gått har all tidigare frustration försvunnit ur systemet.

Direkt från improvisationsteater ilar jag vidare till Metropolitan Opera för att se Cavalleria Rusticana och Pajazzo med maken. Utanför operan ringer jag Lilla O för att höra att allt är bra med henne hemma. Vi har bestämt att hon får vara sin egen barnvakt numera, så länge det känns OK. Hon berättar överraskande att hon har ordnat ett besök backstage åt oss. Det visar sig att mamma till den kompis som Lilla O har hängt med idag, spelar valthorn på The Met och hon spelar i kvällens föreställning.

Strax innan sju möter vi upp den valthornsspelande mamman i foajén och hon visar oss runt bakom scenen. Mest fascinerande är att se lugnet före stormen. Ingen hets någonstans fast föreställningen ska börja om 30 minuter.

Därefter slår vi oss ner på våra platser och avnjuter den långa och vackra föreställningen.

No comments: