Friday, November 20, 2015

Torsdag kväll

Regnet öser ner och det är becksvart när jag kliver av tåget. New York City må vara en stad av ljus, men våra Rivertowns har valt en lite mörkare linje. Här lyser gatubelysningen med sin frånvaro vilket gör min hemresa på cykeln i ösregnet inte bara olustig utan även livsfarlig.

Väl hemma slänger jag i mig lite soppa tillsammans med Lilla O och tar sedan bilen till skolan där de har Blood Drive denna vecka. Om jag anmäler mig som blodgivare får Lilla O extra poäng i skolan, så trots mina tidigare ganska trista erfarenheter av blodgivning har jag lovat att bege mig dit.

Precis innan jag hoppar in i bilen får jag ett sms från en granne om jag har lust att hänga med på Vegan Cooking Class i Dobbs Ferry samma kväll. Jag svarar att jag inte kan på grund av att jag ska till skolan och lämna blod.

Väl framme i skolan fyller jag i en lång blankett som jag överlämnar till sköterskan. Hon ser på mina svar att jag har kryssat ja på frågan om jag har bott mer än fem år i annat land än USA och ber att får veta vilket. Hon kontrollerar Sverige på sin lista och konstaterar att jag tyvärr inte kan lämna blod på grund av att det fanns galna-ko-sjukan i Storbritannien på 90-talet. Exakt vad det har med mig som svensk att göra inser jag att hon inte kan svara på. Istället packar jag ihop mina saker och tackar för mig. Trösten är att Lilla O åtminstone får hälften av sina extrapoäng bara för att jag har försökt. En extra bonus för mig att jag slapp utsätta mina svårstuckna vener för denna utmaning.

På vägen hem meddelar jag grannen att jag visst har en fri kväll, blodgivningen gick snabbare än väntat. Dyngsura anländer vi till Vegan Cooking Class och får lära oss hur man säkerställer sitt proteinintag när man äter vegetariskt och jag blir lite sugen på att bli lite mer vegetarisk i mitt liv.

No comments: