Friday, November 6, 2015

Säker stil

Det fina med sociala medel är att man kan får se saker i sitt flöde som man annars garanterat skulle ha missat. Nord & Francke till exempel. Sannolikheten är ganska liten att jag skulle börja läsa Sydsvenskan, särskilt när jag bor här.

Tur för mig att Facebook finns, eftersom Kristin Nord har skrivit årets bästa krönika. Ingen borde få köpa Säker stil av Ebba von Sydow och Emilia de Poret utan att först läsa Kristin Nords krönika. Vill man fortfarande köpa boken så vet man i alla fall vad man ger sig in på. Nu måste jag ärligt säga att jag inte har läst boken som sågas i krönikan. Men jag utgår från att det som återges i artikeln är sant, eftersom jag aldrig kommer att lägga pengar på att köpa boken. Är det inte sant lovar jag att göra en pudel vid annat tillfälle.

Sverige behöver inte fler guideböcker i hur vi ska bli ännu mer skandinaviskt likriktade. Vi behöver böcker som talar om att det är OK att vara annorlunda. Att alla svenskar älskar New York är en stor paradox. Hur kan vi älska denna färgglada smältdegel när vi hemma bara vill blanda oss i mängden? Det går inte att smälta in i New York för det finns inget att smälta in i. 

Anledningen till att den här krönikan biter sig fast i mig är att en del av mig också vill ha Säker stil. Jag vill också vara vackert sval med smala jeans, vit skjorta och beige kashmirtröja över axlarna. Men böcker av det här slaget kommer alltid få mig att känna mig otillräcklig och otillfredsställd. Hur jag än anstränger mig kommer jag aldrig vara lika snygg som de. Jag kommer att få en fläck på skjortan, min mage kommer att skava över byxlinningen och mina fötter avskyr pumps.

No comments: