Saturday, November 7, 2015

Hemväg

Min blivande arbetsplats ligger i Soho (jag kommer att återkomma till detta så fort alla papper är klara) och vägen hem är ganska lång om man bor i Dobbs Ferry. Troligtvis är det nyhetens behag, men att åka kommunalt i New York är betydligt roligare än i Stockholm.

Tunnelbanestationen Houston Street är i och för sig allt annat än vacker, men New York City:s specialitet är att göra det fula vackert. Dessutom kan man roa sig med att titta på alla färgglada människor.



Vid Times Sq - 42 St är det byte och där bjuds alltid på musik i mer avancerad form. Ett tvåmannaband som låter som fem sjunger John Lennon och jag förundras över alla dessa fantastiska röster som inte får större publik än förbipasserande människor på en tunnelbaneperrong.

Väl framme vid Grand Central spelar en äldre man samma John Lennon-sång fast på såg och på min tågstation är det filminspelning. Kan vara samma filminspelning som pågår i våra svenska vänners kvarter.

Min sista etapp hem går utefter Hudson River och utsikten skiftar med årstiderna men är alltid lika vacker.

No comments: