Saturday, August 15, 2015

Tacos

Föräldrar står ofta inte så högt i kurs hos tolvåringar. I alla fall hos oss är alla andras föräldrar betydligt mer rätt än vad vi är. En av mina tillkortakommanden är att jag inte tycker om tacos. Egentligen gillar jag maträtten i sig, men jag tycker inte om prefabricerad mat som säljs i små färgglada kartonger. Innehållsförteckningen på påsen med tacokryddor är heller inte så säljande, med druvsocker som huvudingrediens.

Men eftersom Lilla O har haft en liten svacka de senaste dagarna kom jag på att vi skulle göra tacos, helt från grunden. I Mange Schmidts ambitiösa bok Street food finns recept på både kryddning och på hur man gör egna skal så det var bara att bege sig till affären och inhandla kryddor, majsmjöl och andra tillbehör. Jag kan tillägga att när man flyttar över Atlanten får man inte ta med sig kryddor så vårt förråd är helt tomt.

Att göra egna tacoskal är lite pyssligt men absolut inte omöjligt. Tvärtom var det väldigt roligt och självklart mycket godare än något som kan köpas i små färgglada kartonger.

No comments: