Friday, August 14, 2015

Nice Matin

Efter tolv dagars förortsliv är det äntligen dags för besök i stan. Lilla O och jag tar bilen in på eftermiddagen vilket tar cirka 25 minuter. Det är i stort sett raka spåret från Dobbs Ferry till Manhattan, utan krångliga av eller påfarter.

Krånglet börjar istället när det är dags att parkera. Förra gången vi bodde här brukade jag boka parkering på Icon Parking men nu har jag fått för mig att det inte behövs. Ganska snart inser jag varför det behövs. Utan förbokning ligger priset för valet parking på mellan 48-60 dollar. Med en kupong som hämtas i förväg kostar det cirka 35 dollar. Men man kan inte göra rätt hela tiden. Det blir till att betala 48 dollar för en parkering på Riverside Drive på Upper West. Egentligen borde jag försöka hitta en plats på gatan, det är säkert möjligt, men där går min gräns.

Lilla O har ärenden till Time Square så vi slänger oss direkt in i turistdjungeln. Därefter strosar vi långsamt (det är varmt) ner mot Empire State Building för att möta upp Pappan. Vi avslutar eftermiddagen på en fransk restaurang på 79:e gatan, Nice Matin. Ett säkert kort om man är i krokarna.

No comments: