Thursday, August 20, 2015

Summer Concerts

Under eftermiddagen får jag ett mejl från en av våra gamla busstoppvänner här i Dobbs Ferry. Hon undrar om vi vill följa med till sommarens sista konsert i parken. Varje onsdag under två månader har Jazz Forum Arts haft konserter i parken med fri entré och ikväll är det säsongsavslutning.

Pappan är sen från jobbet och vill hellre pyssla med den nya grillen än stressa iväg på konsert så det blir bara Lilla O och jag som följer med. Vi parkerar hemma hos vår vän och samåker därifrån i hennes lilla Mini Cooper Cabriolet. Lilla O tittar fundersamt på den enda dörren vid framsätet. "Men hur kommer jag in i baksätet?" Jag inser att vår tolvåring aldrig tidigare har åkt i en bil med två dörrar. Måste indikera något men jag vet inte riktigt vad.

Väl framme ansluter vi till en annan familj från vårt gamla busstopp och slår oss ned med sportstolar och filtar. Våra sportstolar har vi glömt hemma i Sverige, vilket är lite synd eftersom vi aldrig har haft glädje av dem där men här visar sig värdefulla efter bara två veckor. De andra har dock med sig i överflöd och vi får låna.

Kvällen är varm och fuktig, vi pratar mer än vi lyssnar på musiken, dricker rosé och äter snacks. Efter två veckors slitsamt installationsarbete påminns jag äntligen om varför jag så gärna ville flytta tillbaka till denna lilla stad vid Hudson River.

No comments: