Friday, August 21, 2015

Garage och kulturkrock

I vår stad kör man in bilen i garaget. Eller bilarna för den delen om man har fler. I Sverige tror jag inte att jag vet någon som använder sitt garage till att parkera bilen i. Vårt hus har självklart också garage, men på svenskt vis parkerar vi bilarna på uppfarten. Jag vet inte ens om min bil går in i garaget, den ser lite stor ut i förhållande till garageporten. Men Pappans bil går definitivt in.

Frågan är nu om våra grannar tittar snett på oss för att bilarna förfular uppfarten. Det kanske inte är socialt accepterat att INTE använda garaget. Trots att vi har bott här förut, eller kanske på grund av det, känner jag ofta att jag inte kan förfarandet här.

I många situationer kan jag ana att jag står inför en kulturkrock, men jag vet inte vad som är rätt eller fel. Är det OK att dricka vin i parken när det är konsert? (Ja, tydligen). Kan man lämna två tolvåringar hemma själva för att åka till affären? (Ja). Vad tar man med sig när man går bort? (Fortfarande oklart, men tar man vin ska det nog vara två flaskor). Lämnar man dricks på take-away? (Nej, möjligtvis ett par dollar). Frågorna kan fortgå i det oändliga.

Som svensk behöver jag inte ens tänka på vad som är OK eller inte när jag är i Sverige. Det jag gör är rätt oavsett vad andra tycker. Här är jag naturligtvis ursäktad för att jag är utlänning och som tur var möts åtminstone vi européer med stor tolerans, men man vill inte trampa alltför mycket klaveret.

No comments: