Monday, February 6, 2012

Friskprofil

Genom jobbet har jag blivit kallad på en Friskprofilundersökning. Det innebär att jag ska mätas, vägas och utvärderas. Inför denna undersökning ska jag även svara på en enkät om mina tränings-, mat-, alkohol- och tobaksvanor.

Om mina matvanor lyder frågorna:

1. Äter du dagligen frukt?
2. Åter du fiberrika grönsaker som kål, broccoli, bönor eller rotfrukter flera gånger i veckan?
3. Väljer du vanligtvis magra mejeriproduktuer som lättmargarin och lättost?

Där slutade jag att läsa och började undra om jag hade hamnat i en tidsmaskin. Man skulle kunna tolka det som om att det ska uppfattas som negativt att använda lättmargarin och lättost, men med tanke på hur de andra frågorna är formulerade tror jag inte det. Vem propagerar fortfarande för att man ska använda lättprodukter? Hur ska jag få förtroende för en friskprofil som uppenbarligen inte har uppdaterats sedan 90-talet?

Varje dag sedan jag fick enkäten har jag tänkt på den här frågan och på hur jag ska bemöta den. Ska jag vara dryg och fråga var de har varit de senaste tio åren eller ska jag försynt fråga vad de tror att resterande 65 procenten består av i "matfett" som består av 35 procent fett?

Än har jag några veckor på mig att utarbeta en lämplig strategi men troligen får jag lämna enkäten i en låda utan möjlighet att vara uppnosig.

No comments: