Wednesday, February 1, 2012

Blonde

Sedan september har jag läst Blonde av Joyce Carol Oates och gör så fortfarande. Vissa böcker tenderar jag att läsa väldigt länge. Nu är det förvisso ingen lätt liten sak. Just nu är jag på sidan 713 och jag har fortfarande drygt 100 sidor kvar. Dessutom är det många ord på varje sida. Jag skulle inte säga att boken är svårläst eller tung, men det är heller ingen lättsmält deckare.

Ganska mycket kan jag nog skylla på att jag ibland inte orkar läsa. Under långa perioder har jag inte öppnat boken alls. Perioder då jag knappt orkar bläddra i ett magasin utan helst lägger patiens på telefonen. Alla flygresor har jag använt till att rensa mail, så inte ens då har jag läst.

De sista 200 sidorna i boken har varit de absolut bästa. Helt plötsligt har jag haft svårt att lägga ifrån mig boken trots att jag är så trött att jag bara vill sova. Nu börjar emellertid det sista avsnittet och det tragiska är ju att vi vet hur det går. Norma Jeane kommer inte att bli äldre än 36 år och hon kommer inte att dö lycklig. Risk finns att det blir motigt igen.

No comments: