Wednesday, July 4, 2012

Prick

En gång har jag sagt till min yngsta dotter att jag vill ha en svart liten pudel när jag blir gammal. En liten lurvig, yvig boll som hunden Prick i Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin. Det här har min djurälskande lilla dotter tagit fasta på.

Varje gång vi ser en svart pudel i varierande storlek frågar hon om det är en sådan hund jag vill ha. För varje gång känner jag mig allt mer snärjd i mina ord. Det var ju inte så allvarligt menat från start när jag sa det där om pudeln. Nu har det blivit till en sanning.

Den stora frågan är när jag anser mig vara gammal nog för att skaffa en liten svart Prick? Om det är som det har varit hittills i livet, kommer den gränsen att ständigt förskjutas framåt.

När jag var 17 år kunde jag inte förstå varför det kunde finnas åldersgränser på krogen på 27 år. Vem över 27 år kunde vara intresserad av att gå ut på krogen? Hade mitt sjuttonåriga jag träffat mig själv i dag hade jag nog ansett att jag var lagom gammal för att skaffa pudel nu. Därför är det bäst att låta definitionen av gammal vara osagd.

No comments: