Thursday, July 5, 2012

Bastubad

Mina tonårs somrar tillbringade jag på en ö i yttre skärgården tillsammans med släkt och vänner. Nästan varje kväll badades det bastu i familjens vedeldade bastu med efterföljande bad i havet. Bastun var stor och alla var med, unga, gamla, flickor, pojkar, kvinnor, män. Självklart var vi nakna i bastun.

Mina kollegor återger samma barndomsminnen. Alltid badades det bastu på somrarna och alla var med, nakna.

Nu är vi lika enade om att tiderna har förändrats. Om det beror på att vi är allt mer amerikaniserade eller om det beror på något helt annat vet jag inte, men förändring har skett. I dag är det lika naturligt att sitta med badkläder i bastun som det förut var att vara naken.

I den här frågan tar jag inte ställning varken för eller emot. Jag tycker inte heller alla gånger att det känns helt naturligt att visa mig såsom gud skapade mig inför vänner och bekanta. Jag bara konstaterar.

No comments: