Saturday, April 7, 2012

Påskafton

Vår familj har varit tunn på traditioner. Jag tror att det kan vara ett resultat av alltför stor och splittrad familjekonstellation, men det kan också bara vara en läggningsfråga. Det senaste året har jag och mina systrar skapat fler egna traditioner, nu när mamma inte finns hos oss längre. Trots att vi egentligen inte hade några förut.

I dag har vi haft påsklunch och fastän varken min man eller tre av min storasysters barn var närvarande var vi elva vid bordet. Ganska lagom många i vårt stora kök, även om jag vet att vi hade fått plats med fler om så hade varit.

Förutom att äta, lekte vi lekar. Ingen gång har vi så roligt tillsammans som när vi leker. Vid dessa tillfällen spelar det ingen roll att min systerdotter fyller 23 år i höst och min systerson fem. Alla leker med samma inlevelse och hetta. En sanning med modifikation kanske, min lillasyster spelar nog i en egen liga.

No comments: