Tuesday, April 10, 2012

Önska i P2

Eftersom det är påsklov tar vi det lite lugnare på morgonen än vanligt. En konsekvens av detta är att jag hinner börja lyssna på Önska i P2 redan i bilen. Detta radioprogram lyssnar jag ofta på i efterhand när jag väl är på jobbet eftersom jag tycker att det kan vara lagom bakgrundsmusik i arbetet.

Just denna morgon påminns jag om en annan gång då jag lyssnade på samma program. Det var i samband med att min mamma hade blivit sämre och det spelades en mycket speciell och vacker version av Mozarts requem. Det jag minns är att det var dragspel inblandat och att det var mycket känslosamt. Kan man önska något som tidigare har spelats i Önska i P2, tänker jag flyktigt innan jag är framme vid jobbet och får stänga av bilradion.

Väl på plats kopplar jag upp datorn och inspirerad som jag är, fortsätter jag att lyssna på samma radioprogram. Mitt hjärta nästan stannar när det första jag får höra är en dragspelsversion av Mozarts requem. Ibland händer saker som man inte vill förstå, bara ta del av.

No comments: