Friday, April 6, 2012

Långfredag

Maken är i Laos en vecka för att hälsa på sin pappa. För att jag inte ska känna mig alltför ensam, trots alla barn jag stundtals har omkring mig, har jag bjudit ner min syster några dagar. Våra ambitioner för helgen sträcker sig till att umgås och laga god mat. Inte vilken mat som helst dock, eftersom min syster har satt sig själv på sträng LCHF-diet.

Ett av alternativen för dagen var Skansen, men när vi tittade ut i morse och såg snöblandat regn i luften valde vi istället Cosmonova. Där såg vi filmen Born to be wild, om orangutanger i Indonesien och elefanter i Kenya. Två av varandra oberoende damer startade för många år sedan två liknande inrättningar där målsättningen har varit att rädda föräldralösa djur tillbaka till naturen. Mycket tankeväckande, vackert och intressant.

Efter föreställningen uppsökte vi vår mammas minneslund som ligger i närheten av Naturhistoriska Riksmuseet. Ingen av oss har tidigare varit där av olika skäl. Främsta skälet för oss båda har nog varit att vi inte har trott att vi ska hitta vår mamma där. Inte på en plats som inte är förknippad med några som helst minnen eller känslor. Vi insåg båda att vi hade haft rätt. Visst är det en vacker plats, men vår mamma fanns inte mer där än hon finns med oss varje dag.

No comments: