Friday, December 9, 2011

Schema

En vän berättade att hans mormor på sin tid använde ett dag-för-dag-schema på julen för att vara säker på att hinna med allt. Detta schema hade mormodern ärvt efter sin mamma som troligen ärvt det av sin. På den tiden antar jag att det inte var julklapparna som stod i fokus på schemat, utan all mat som skulle färdigställas inför julen.

Vi har ett liknande schema på jobbet för att säkerställa att vi lyckas presentera ett bokslut i tid, men det känns inte lika spännande och romantiskt. Däremot skulle jag behöva ett eget julschema, även om det kommer att bli betydligt simplare än den gamla mormoderns.

Så här ungefär ser mitt schema ut:
9/12 Införskaffa festklänning och julblommor - Klart
10/12 Minst två julklappar måste inhandlas, göra pepparkaksdeg
11/12 Baka pepparkakor och lussebullar, Skansen
12-16/12 Jobb, jobb, jobb
17/12 Resten av julklapparna, köpa grönkål
18/12 Förvälla grönkål, trilla köttbullar
19-22/12 Jobb, jobb, hämta Filippa på Arlanda och skinkan hos Taylor & Jones samt tillaga skinkan
23/12 Handla sill, koka rödkål, griljera skinkan, klä julgranen

Bra, nu har jag en plan. Apropå min andra to-do-list är två av punkterna avklarade. Håret är fortfarande inte under kontroll, men det var bara för att ingen svarade när jag ringde.

No comments: