Wednesday, September 7, 2011

Veckonummer

Eftersom veckonummer är en ganska svensk företeelse (jag säger ganska eftersom jag inte har en aning om hur det ser ut utanför den anglosaxiska världen) har de inte fått någon större genomslag i de digitala kalendrarna. Förvisso har jag lyckats importera in veckonummer i min iCal, men det är klumpigt och fult.

Papperskalendern gav jag upp för mer än tio år sedan och har därför sakta men säkert även gett upp användandet av veckonummer. Det har dock inte alla. Papperskalenderbrukare avslöjar sig snabbt genom att ständigt hänvisa till dessa omöjliga veckonummer.

Skolorna kommer nog att vara veckonumrens sista bastion. Höstlovet infaller i år vecka 44 - som tur var infaller alltid höstlovet vecka 44 så jag har lärt mig att det rör sig om sista veckan i oktober. Eller är det första i november? Hur svårt hade det varit att istället skriva: Höstlovet infaller i år 31/10-6/11? Då hade jag inte behövt vackla om det rör sig om första veckan i november eller sista i oktober.

Troligtvis finns det redan en Facebook-grupp som heter Ta bort veckonummer ur kalendern, annars tror jag att jag ska bilda en.

1 comment:

Anonymous said...

Och jag ska gilla den sidan! Våga vägra veckonummer!!/My