Sunday, September 18, 2011

Morgonreflektion

Morgonträngseln är stor på Tegnérgatan. Bilarna står i långa köer medan cyklar och mopeder gör sitt bästa att hitta lämpliga luckor för att komma fram snabbare. Som på de flesta andra ställen i morgonrusningen är attityden tuff mellan trafikanterna.

Mitt i Tegnérgatans backe närmar jag mig en blå Porche 912 i min egen ålder. Samtidigt som jag når fram till bilen kommer en annan cyklist på utsidan. Den unge cyklisten vänder sig om i farten och ropar något samtidigt som han passerar den gamla bilen.

Först tror jag att det är ett okvädesord. Så brukar det vara så här dags och i den här miljön. Sekunden efter inser jag att han har ropat Cool bil! och samtidigt gjort en uppskattande gest.

Vem är egentligen coolast? Han i den 40 år gamla Porchen eller grabben på den rosa cykeln som tog sig tid att visa sin uppskattning till en medtrafikant?

No comments: