Wednesday, January 13, 2016

To Kill a Mockingbird

I min bokhylla finns inte många, men några olästa böcker. Ofta begagnade pocketböcker som jag bytt till mig vid något informellt tillfälle. Böcker som jag har hört om och vet att jag någon gång vill läsa, men tillfället har ännu inte blivit det rätta.

En sådan bok är To Kill a Mockingbird av Harper Lee. Jag la beslag på denna pocket för flera år sedan på en tjejmiddag (kommer du ihåg, Lena?) men sedan har den bara stått i bokhyllan som en bok jag borde läsa utan att riktigt veta varför.

Här i USA är boken en klassiker och självklar läsning i High School. I Sverige heter boken Dödssynden och gick mig spårlöst förbi i tonåren. 2006 utnämndes To Kill a Mockingbird till en bok varje vuxen borde läsa innan de dör av brittiska bibliotekarier och nu när jag själv har sträckläst mästerverket kan jag inte annat än att hålla med.

Alla vuxna borde läsa denna bok innan de dör, punkt.

Här i USA är den självklart ännu mer nödvändig. Det går inte att förstå det amerikanska samhället i dag om man inte får en inblick i hur det var för 80 år sedan. Den här boken ligger perfekt i tiden. Med en fot i det amerikanska inbördeskriget och en i modern tid, knyter den ihop vår historia med vår samtid bättre än någon faktabok.

Att boken dessutom är rolig, lättläst och en bladvändare gör inte saken sämre. Mitt enda problem just nu är att den är slut. Jag har i och för sig den Oscarsbelönade filmen med Gregory Peck från 1962 att se fram emot, men jag vill ha mer. Go Set a Wathman har jag ingen lust att ge mig på. Jag vill ha något som ger samma tillfredsställelse som en otidsenlig klassiker som To Kill a Mockingbird. Kan någon ge förslag?

3 comments:

Unknown said...

Jag läste också den alldeles nyss, mycket bra. Har du läst De förklädda flickorna i Kabul av Jenny Nordberg? Annan del av världen och tyvärr nutida och ingen fiktion, även om man önskar att allt var påhittat. /Johanna

Kina Paulsson said...

Tack för tipsen Johanna. Jag har inte läst De förklädda flickorna i Kabul, men jag har läst om den och jag gillar vad Jenny Nordberg skriver. Kanske ska ge mig på den trots att den inte är skönlitterär.

Kina Paulsson said...

Tipset menade jag :)