Saturday, January 14, 2012

Ny högtidsdag

Den 8 januari skulle min mamma ha fyllt 77 år. I min värld kommer mamma alltid att fylla år den 8 januari, men hon kommer ändå aldrig bli äldre än 76. Dagen efter sin 76:e födelsedag lämnade mamma den synliga delen av världen. I den andra världen, den som också finns men inte syns, bara känns, där kommer hon alltid att finnas.

För att hedra mammas underbara minne har mina systrar och jag utsett helgen närmast den 8 januari till en högtidsdag. Den dagen ska vi och våra familjer till största möjliga mån umgås med varandra. Min mamma var inte så förtjust i ritualer och ceremonier, därför ingår ingenting annat än umgänge, middag och det får bli som det blir.

Vår nya högtidsdag invigdes den 7 november 2011 på Kungstensgatan. Vi var elva personer och vi åt chili till varmrätt och kladdkaka till efterrätt. En middag helt i mammas anda.

No comments: