Tuesday, January 31, 2012

Brandlukt

En stickig lukt av brandrök söker sig in i vårt sovrum precis lagom till att vi ska gå och lägga oss. I vårt hus från 1883 finns av någon anledning inte några kakelugnar eller öppna spisar, varför lukten av eld inte är något vi möts av varje dag.

Från trapphuset hör vi röster och eftersom jag misstänker att det pratas brandrök, trär jag på mig morgonrocken och tittar ut. Tre av våra grannar har mötts i trappen för att diskutera den främmande lukten. En av dem har till och med varit högst upp och ringt på hos den enda lägenheten med kamin.

Vi konstaterar att lukten troligen kommer från någon öppen spis i ett av grannhusen och jag drar mig tillbaka in i lägenheten. Väl i säng pratar vi om vad vi skulle försöka få med oss om det börjar brinna. Snabbt konstaterar vi att det inte är mycket vi absolut måste ha med oss.

Innan sömnen tränger sig på gör jag en lista i huvudet på vad jag ska ta med mig:
1. Senaste årets kvitton från boxen i hallen
2. Mina finaste smycken
3. Datorn i köket med alla bilder

Sen somnar jag eller om jag bara konstaterar att det får räcka så.

No comments: