Thursday, January 19, 2012

Kvitton

I matvaruaffären frågar alltid kassören lite frånvarande om man vill ha kvittot. Det naturliga svaret ska då vara "Nej tack, det kan du slänga", vilket egentligen betyder "Jag är ingen gammal snålkärring som kollar kvittot för att vara säker på att jag har betalat rätt belopp, släng du det".

Själv vill jag alltid ha kvittot för att vara säker på att ha möjlighet att byta dåliga varor. Det händer inte ofta, men om jag kommer hem med en illaluktande vacuumförpackad lammfilé vill jag kunna byta den. Problemet är att jag tror att jag är den ende som tänker så och att kassören anser att jag är en gammal snålkärring.

Varenda gång vill jag därför förklara mig i kassan, varför jag vill ha kvittot. Innan det är försent inser jag att det skulle göra saken ännu värre och jag håller tyst. Istället smusslar jag ner kvittot i matkassen och smyger ut som den snålkärring jag inte är.

No comments: