Wednesday, November 9, 2011

Kultur


I ordet kultur ingår inte bara teater, litteratur och konst, där ingår även hur vi bemöter varandra i vardagen. När vi pratar om kulturella skillnader vet alla att vi pratar om människans diskrepanser i olika delar av världen.
Ibland innebär olika delar av världen detsamma som olika människor. Vad jag menar är att min kultur emellanåt inte alls tycks överensstämma med människan bredvid mig trots att vi uppenbarligen kommer från samma del av världen.

I min värld fäller man inte sätet på flygplanet om man inte sitter i business class eller om det är natt och uppenbart dags att sova. För den som har suttit bakom en person på ett ordinärt flygplan inom Europa vet hur lite plats det blir kvar när personen framför fäller sitt säte.

För mig är det lika uppenbart som att köra så nära som möjligt bilen framför vid rödljuset korsningen Karlavägen /Engelbrektsgatan. Alla vet att det är trångt om saligheten där och då är det väl självklart att man försöker hjälpa till för att få plats med ytterligare en bil?

Jag har många exempel på självklarheter som tydligen inte är lika uppenbara för alla andra. Min man skulle antagligen förklara detta som begynnande kärringsymtom och han har säkert inte helt fel.

No comments: