Saturday, October 8, 2011

Övningskörning

Idag har vi börjat övningsköra, sonen och jag. Han fyller arton år i maj och har bestämt sig för att bli den första av barnen som tar körkort. Storasyster började bra för ett år sedan, men sedan kom den bistra vintern emellan och därefter var det studentexamen, flytt och allmänt kaos. Nu befinner hon sig på andra sidan jordklotet och sonen har stora chanser att komma ikapp.

Min fina röda Audi A3 är perfekt för övningskörning, lagom stor och lättmanövrerad. Dessvärre har vi bestämt oss för att sälja den. En bil som i bästa fall rullar 650 mil om året kostar mer än den smakar. Körlektioner är inte heller billiga, men jag tror ändå att det är bättre än att behålla bilen bara för övningskörningens skull.

Bilskollärare är troligen också bättre lämpade till att lära ut bilkörning än vad jag är. Inte för att jag är en dålig bilförare, utan för att det mesta går på rutin. Jag är rätt bra på att prata och skriva svenska, men jag skulle inte bli någon bra svensklärare för det.

Dagens lektion gick i alla fall riktigt bra. Vi övade på att starta, bromsa, växla och svänga. Inte så lätt som det låter när man är helt ny.

No comments: