Sunday, October 23, 2016

Hemma igen

Min helg börjar direkt när jag kommer hem från Sverige, eftersom jag brukar vara ledig på fredagar. På bästa sätt inleds den dessutom, med ridning och lunch på Stone Barns. Lunchen blir lång och inkluderar dessutom ett besök i butiken där lycka säljs i form av bland annat vackra kokböcker och ljuvliga dofttvålar.

Sen eftermiddag hämtar jag upp Lilla O hos en kompis och vi beger oss med bilen in till Manhattan. Maken befinner sig i stan och vi ska mötas upp vid mitt jobb i Soho för att lämna kartonger och hämta lite prylar. och därefter äta middag. Om en vecka flyttar jobbet 50 gator norrut, vilket kommer att göra mitt liv enklare framöver, men just nu innebär flyttbestyr. Lättare sagt än gjort visar det sig att köra bil till kontoret en fredag kväll, då hela södra Manhattan önskar använda sig av Holland Tunnel. 

Till slut kommer vi i alla fall fram och kan genomföra våra ärenden och sedan åka vidare till West Village där vi har bokat bord på A.O.C. Ingen kan passera West Village utan att drömma sig bort en stund. De snirklande gatorna påminner på vissa ställen mer om Europa än om USA och balansen är perfekt mellan bostadskvarter och uteliv. Vi passerar ett litet townhouse som är till salu för cirka 5,8 miljoner dollar, men då krävs ett par miljoner till i renovering. Om någon skulle vara intresserad. 
Restaurangen är klart godkänd, även om nivån inte når upp till grannrestaurangen Buvette. Där kan man emellertid inte boka bord, vilket kan vara förgörande för stämningen när man har med sig en stingslig 13-åring. Middagen avlöper nu utan några stora katastrofer och hemresan går betydligt snabbare och smidigare än resan in till stan. 

No comments: